Update II - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Merle Rosenberg - WaarBenJij.nu Update II - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Merle Rosenberg - WaarBenJij.nu

Update II

Door: Merle Rosenberg

Blijf op de hoogte en volg Merle

10 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Swellendam

Het leventje in Afrika gaat lekker door. Het is echt druk in het hotel, dus we moeten goed hard werken. Het hotel zit bijna elke keer volgeboekt. De afgelopen dagen heb ik weer veel split shifts gedraait. Dan ziet mijn dag er als volgt uit;

7.30 beginnen, ontbijt klaarmaken (dat van 8 tot 10 is), fruit plateau's maken, mensen naar een tafel brengen, koffie en thee opnemen, menukaart uitleggen, later de bestelling opnemen en alles uitserveren en weer uithalen. Dit is nog best een opgave als er 15 mensen komen voor het ontbijt en alles moet non-stop perfect zijn. Maar een van de grootste opgave's kan nog wel het personeel zijn. Pieter en ik blijven ons verbazen over het verschil in werkcultuur. Bij sommige is het elke dag een verassing of ze wel komen opdagen. Ook gaan hier zo'n beetje alle elektronische apparaten binnen een half jaar wel een keer kapot. Maar nooit weet iemand hoe het komt... Erg frustrerend allemaal lijkt me, voor Marjolein en Roy. Anyway, na het ontbijt gaan de meiden de kamers doen. Klaarmaken voor nieuwe check-in's of schoonmaken voor de stay-over's. Ik blijf dan meestal tot 13.00, tot Adele of Pieter komt of Marjolen terugkomt.

In de middag ben ik dan vrij, tot 18.00. Vaak ga ik dan nog wat boodschappen doen, schoonmaken, wassen, of chillen (zonnen, aan het zwembad liggen..). Ja ja ik voel me al bijna een echte huisvrouw!! Gisteren had Pieter een dag vrij dus zijn we alweeer gaan lunchen haha. We konden het maar niet laten.

Om 18.00 begin ik weer met werken. Het diner. Gisteren hadden we heel het restaurant vol, 4 tafeltjes van 2 en een van 5. Mijn taken met het diner zijn wat meer achter de schermen dan bij het ontbijt, wat ik zelf fijner vind. Met het diner moet alles namelijk nog strakker en 'netter' dan met het ontbijt en aangezien Pieter al serveer ervaring had en ik nog niet, doet hij het meeste gedeelte aan wijn voorziening en uitserveren. Gisteren was Pieter vrij, dus heb ik eigenlijk wel de hele tijd geserveerd wat eigenlijk ook leuk was. Na het diner hadden we een hele boel op te ruimen en af te wassen. Wat toen ook nog goed meehielp is dat de stoppen drie keer gesprongen waren en we drie keer ineens in het pikkedonker stonden, thank god voor de flashlight op mijn iPhone! Gister waren we dus erg laat klaar, was pas om 23.00 thuis met het vooruitzicht dat ik diezelfde grote groep weer had voor het ontbijt vanmorgen om 7.30.. Gelukkig allemaal overleefd, zelfs met 1 kapotte koffiemachine.

Zo verlopen mijn dagen eigenlijk stuk voor stuk redelijk snel. Zoals ik zei is het wel pittig om elke keer tot s'avonds laat te moeten en dan die volgende ochtend gelijk er achteraan, maar die middagen ontspannen doen me goed. Ben wel blij als de februari maand voorbij is en we in maart ook meer mogen gaan genieten van Afrika zelf. Met de heimwee gaat het goed, er blijven wel momenten waarop je denkt waar ben ik ook alweer aan begonnen en dat je gewoon graag weer thuis bent, maar die momenten duren nu niet lang meer omdat ik hier ook m'n plekje heb gevonden gelukkig. En goh we zitten alweer bijna op de helft van februari, dus voor ik het weet ben ik weer in NL!

Liefs
Merle

  • 10 Februari 2014 - 13:40

    Marjolijn Feijen:

    Lieve Merle & Pieter, wederom genoten van je verslagje Merle ;-)
    xx

  • 10 Februari 2014 - 13:44

    Daddy:

    Miss you....x

  • 10 Februari 2014 - 13:49

    Mama:

    iedere keer weer blij als je een nieuw verslag schrijft inderdaad en nog blijer als ik lees hoe goed dat je het naar je zin hebt.
    super en geniet van je vrije momenten.

  • 10 Februari 2014 - 14:44

    Eline Van De Ven:

    Geniet lieve Merle!
    Voor je het weet is het voorbij en zit je weer lekker in het vertrouwde Nederland!
    Gelukkig is de heimwee bijna weg en vind je het werk leuk wat je doet!
    Komt goed meiske, doe Pieter de groetjes.

    Liefs

  • 10 Februari 2014 - 22:22

    Lique :

    Lieve Merle,

    Knap hoor hoe je het allemaal doet. Je verhalen worden steeds leuker om te lezen. Geniet er nog maar lekker van, en inderdaad voor je het weet is het weer voorbij.

    Doe ook de groetjes aan Pieter en drink maar lekker een cocktail op het slechte weer in Nederland! ;)

    xx Lique

  • 11 Februari 2014 - 06:27

    Sebastièn Pieterman:

    Leuk verhaal! Ja horeca life is zwaar werken, wel leuk!
    En dat zwembad klinkt zo goed, hahaha. Hoe is het met je verbrande benen? Al wat bijgekleurd naar bruin?
    Groetjes!

  • 12 Februari 2014 - 23:57

    Jan Bogaers:

    Dag Merle,

    Leuk om je verhalen te lezen. Volgens mij ben je de voorspelde moeilijke periode wel voorbij. Je bent behoorlijk actief en dat is ook heel goed. Uitrusten doe je maar als je thuis bent. Het is zo weer 1 april en dan is het allemaal voorbij. Een tip voor Kaapstad. De tuinen van Kirstenbosch, vergeet die vooral niet!
    Groeten van ome Jan

  • 15 Februari 2014 - 20:07

    Marianne Smits (collega Van Je Moeder):

    Merle

    Vanuit het regenachtige en stormachtige Goirle weer even 'n reactie op je reisverslag.
    Het gaat steeds beter ze zeggen weleens:" het went."
    Het is inderdaad hard werken in de horeca en vaak lange dagen.
    Maar tussendoor kun je ook genieten, en zijn er rustmomenten.
    Lekker lunchen met Pieter of liggen aan het zwembad, let op verbranding, want dat zag er erg roodkleurig uit de laatste keer.
    Hopelijk kun je ook wat gaan genieten van je omgeving en van Zuid-Afrika en geniet daar maar van en van het heerlijke weer, het is hier héél wat anders.

    Succes met je stage en ik blijf je volgen.

    Vele groetjes Marianne.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Swellendam

Merle

Actief sinds 27 Jan. 2014
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 29181

Voorgaande reizen:

28 Januari 2014 - 04 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: