Reis en aankomst - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Merle Rosenberg - WaarBenJij.nu Reis en aankomst - Reisverslag uit Swellendam, Zuid-Afrika van Merle Rosenberg - WaarBenJij.nu

Reis en aankomst

Door: Merle Rosenberg

Blijf op de hoogte en volg Merle

30 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Swellendam

Donderdag 30 januari 2014
8.40

Zo. Daar zitten we dan, dag 2 in Afrika. Ook al heb ik het gevoel dat inmiddels al wel twee weken op pad ben. Mijn reis begon maandag op dinsdag nacht, om 4 uur zijn we opgestaan zodat we om 5 uur in de auto naar Schiphol konden zitten. Alle koffers ingeladen, mijn kledingkast bijna volledig leeg en gaan. Eenmaal aangekomen op Schiphol begonnen de zenuwen toch wel te komen, het was namelijk de eerste keer in mijn leven dat ik zou gaan vliegen, en ook nog eens naar de andere kant van de wereld. De tijd op Schiphol ging langzaam, na het afscheid nemen van papa, mama en Lars zijn we nog een paar winkeltjes binnen gegaan maar ik had er niet eens de aandacht voor. Een paar uurtjes later zaten we in het vliegtuig, ik bij het raam en Pieter naast me. Het opstijgen vond ik vooral spannend maar een maal in de lucht vond ik het uitzicht alleen maar prachtig. Al gaat dat na 6 uur ook vervelen, en dat terwijl we er nog 5 moesten.. De vlucht was dus erg lang en zwaar, wat ik eigenlijk een beetje onderschat had aangezien ik dus ook nog nooit gevlogen had.

Eenmaal aangekomen op het vliegveld van Kaapstad, was het ten eerste WARM. Het had net flink geregend in Kaapstad dus ook al was het maar 21 graden, het voelde vocht en klef en als 30 graden.
Pieter en ik waren er vanuit gegaan dat we daar konden pinnen (over gebeld met de bank) maar na 5 ATM's verder waarbij allebei onze pasjes het niet deden, kregen we toch het idee dat het hem niet ging worden. Stonden we dan om 12 uur snachts in Kaapstad zonder geld voor een taxi naar ons hotel.... Al 4 taxichauffeurs hadden ons aangesproken met 'taxi, taxi?' maar bij de vijfde dachten we, we gaan er toch maar op in. We hebben uitgelegd wat er aan de hand was, en gelukkig wilde hij zijn randen wisselen voor onze 5 euro, wat genoeg was voor het ritje van het vliegveld naar het hotel. Dit bleek maar een paar 100 meter te zijn, dus wie weet zijn we zwaar opgelicht maar op dat moment maakte ons het allemaal niet meer uit.

Het hotel was erg netjes en mooi. De eerste 2 uur hebben we zowat non-stop op onze telefoons gekeken want na zo'n 12 uur zonder contact met de buitenwereld heb je wel het een en ander bij te werken op whatsapp, Facebook en instagram.
We zijn daarna lekker gaan slapen en de volgende ochtend genoten van een mega uitgebreid ontbijt.

Om 11 uur hebben Marjolein en Roy (de eigenaren van De Kloof) ons opgehaald bij het hotel. Dit was natuurlijk de eerste keer dat we elkaar echt ontmoette, wat best een raar idee was. De rit van ongeveer 200 km van Kaapstad naar Swellendam was echt prachtig. We begonnen met het zien van de sloppenwijken aan de rand van Kaapstad. Dit vonden we allebei zo apart om in het echt te zien, en we zeiden tegen elkaar dat wij het toch maar goed hebben in Nederland aangezien deze mensen blij zijn met een golfplaat boven hun hoofd. Wat ook echt raar was is dat mensen gewoon op de snelweg lopen. Op de vluchtstrook zag je om de 100 meter wel mensen lopen, hele groepen soms. Toen we moesten stoppen voor een stoplicht kwamen er zelfs allemaal mensen langs onze auto met zonnebrillen enzovoort, 'window shopping' blijkbaar. Apart allemaal. Nu merkte je pas echt dat je niet meer in Europa bent. Toen we uit Kaapstad waren, kwamen we in de uitgestrekte delen van het land wat echt heel mooi was om te zien. Verder hebben we bijna de hele tijd met Marjolein een Roy gekletst, die echt super aardig en meelevend zijn. Dat ze gewoon Nederlands zijn is voor ons ook een fijn idee, lekker onze eigen taal spreken etc.

Eenmaal aangekomen bij De Kloof, ein-de-lijk na twee dagen reizen, waren we meteen verkocht. Het is hier echt prachtig. Het hotel is echt heel mooi, van buiten wit en van binnen is de stijl perfect gecombineerd tussen luxe en de originele Afrikaanse stijl. De sfeer is ontspannen (dit ook omdat het geen groot hotel is) en rustig en als je buiten stapt ruik je alleen maar de geur van bloemen en zomer. Ik kan me voorstellen dat gasten die hier komen, het jaar daarop zeker terug willen komen.

Het dorpje Swellendam is naar mijn verbazing van alle dingen voorzien. Er zijn kledingwinkels, apotheek, drogisterij, twee supermarkten, verschillende plekken om te lunchen of uiteten te gaan en noem maar op. Na de tour door het dorp zijn we vast een paar boodschappen gaan doen en daarna in onze cottage getrokken. Deze ligt 10 meter van het terrein af en is heel netjes en groot. We hebben allebei een eigen slaap-en badkamer met een gezamenlijke keuken en woonkamer. Op ons gemakje hebben we onze spullen uitgeruimd. S'avonds hebben we tot het donker was buiten gezeten en genoten van het feit dat het nog steeds 23 graden was en daarna zijn we gaan slapen.

Vandaag is onze eerste werkdag. We moeten van 12 tot 9 dus ik ben benieuwd hoe het gaat worden! In mijn volgende bericht zal ik foto's plaatsen van de vlucht, reis, het hotel en onze cottage.

Ps. als je me wil bereiken via bellen/sms'en, mijn Afrikaanse nummer is 0079 431 118 76.

Tot de volgende keer!!

  • 30 Januari 2014 - 21:31

    Nicolle Rosenberg:

    Haai,
    Schrijf het maar lekker van je af leuk gedaan ben benieuwd naar je eerste werkdag

  • 30 Januari 2014 - 21:53

    Carla:

    Hoe leuk om te lezen! En spannend ook! Eveñ rustig al deze nieuwe indrukken op je laten inwerken en vooral wennen. Aan alles! Hoop dat je tijd hebt om dit reisverslag vaak te schrijven. Je zult wel heel veel volgers en dus reacties krijgen van iedereen. Lang leve social media! Xxx

  • 30 Januari 2014 - 22:02

    Els:

    Hee Merle, leuk dat je een site aangemaakt hebt zodat we je kunnen volgen. Geniet ervan en maak er een leuke tijd van....Gr. Els Fred en Tobi

  • 30 Januari 2014 - 22:17

    Marie-thérèse:

    Leuk Merle dat ik je kan volgen in Zuid-Afrika! De site in Swellendam had ik al bezocht, een poosje geleden, toen de melding kwam van je stage! Ik zou daar wel even willen vertoeven! Hoop dat het vandaag goed gegaan is op je eerste werkdag. Zal vast vermoeiend zijn geweest met al die nieuwe indrukken, maar dat went wel. Veel succes en ik lees het wel.

  • 31 Januari 2014 - 08:35

    Ellen Rosenberg:

    Hoi Merle, leuk dat je een reisverslag maakt. Probeer het bij te houden. Leuk voor ons om te lezen. Had Maaike ook gedaan. Je hebt de vliegreis overleefd..kan me voorstellen dat het tegenviel. Ben benieuwd hoe de eerste werkdag is verlopen. Veel succes en houd ons op de hoogte ;-)

  • 31 Januari 2014 - 10:18

    Esther:

    Hey merle,
    Wat leuk om je verhaal te lezen.
    Ben benieuwd hoe je eerste werkdag was, maar dat ga ik vast lezen.


  • 31 Januari 2014 - 11:25

    Lique:

    Goh boodschappen gedaan zonder geld? ;) leuk om te lezen merle. Als je elke keer op fb zet als je wat gepost hebt houd ik t zeker bij. Hoe heb je het opgelost met de pinpasjes?

  • 31 Januari 2014 - 11:34

    Marjolijn Feijen:

    Heel leuk om te lezen Merle !!
    Geniet ervan.

  • 31 Januari 2014 - 12:01

    Lian :

    Hoi merle
    Leuk om te lezen hoe het met je gaat in afrika. Ik volg je dan horen wij
    WAt je daar meemaakt gr lian

  • 31 Januari 2014 - 12:53

    Andrea:

    Merle in Afrika, hoe leuk!!! Vergeet niet dat de eerste weken best een beetje moeilijk zijn, maar dat je daarna zo'n mooie tijd gaat hebben. Daar heb je het de rest van je leven nog over... Succes met werken, maar geniet ook vooral volop! Succes! Liefs, Andrea

  • 31 Januari 2014 - 16:20

    Monique :

    Hoi Merle,
    Wat zijn we allemaal jaloers op jou!!!!
    En jij waarschijnlijk nog even op ons in Nederland.
    Zoals Andrea al zegt de eerste weken zijn moeilijk en daarna ga je zeker genieten. Ik hoor natuurlijk van mama ook al veel maar ik vind het ook leuk om je verhalen te lezen....
    Is het nu voor jou ook weekend zodat je al iets van de omgeving kunt gaan ontdekken/zien?
    Dat zien we dan vanzelf verschijnen op je blog.
    Groetjes koko ( .....ha ha alleen jij weet wie dat is)

  • 31 Januari 2014 - 22:38

    Oom Jan:

    Dag Merle, succes met je stage en je werk en geniet van al het moois wat dit land te bieden heeft. In het begin is het wel even wennen! We blijven je berichten volgen.

  • 06 Februari 2014 - 17:51

    Djoeni:

    Hey Merle, leuk om te lezen allemaal! Heeel veel plezier daar tussen boeshboesh en tot snel !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Swellendam

Merle

Actief sinds 27 Jan. 2014
Verslag gelezen: 598
Totaal aantal bezoekers 29192

Voorgaande reizen:

28 Januari 2014 - 04 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: